Monday, February 26, 2007

Raamatun parittaminen


IMG_6935.JPG
Originally uploaded by anttia.
Tänään kaupungilla käydessäni silmääni sattui erikoinen juliste. Isossa punaisessa julisteessa kehoitettiin parittamaan jonkun raamattua.

Asia jonkinverran ihmetytti minua, ensin ajattelin että tässä täytyy olla jokin virhe. Eihän raamattu ole huora, miten kummassa sitä voisi parittaa.

Asiaa kuitenkin hieman tarkemmin mietittyäni tulin kuitenkin siihen tulokseen, että siitähän tässä on itseasiassa kysymys. Mainosmiesten ammattikuntahan on tunnetusti umpikieroa, ja kaikkein kieroin mainosmies on ehkä ollut jo niin kiero että hän on kertonut meille totuuden.

Siitähän nimenomaan on kysymys, että Kotimaa konserni on halunnut myydä raamatun sanomaa laajemmalle kuluttajakunnalle, kuin mihin se perinteisten kanavien kautta pystyy. Tämä sitten onnistuu palkkaamalla mainostoimisto Alkuvoima, joka on varmasti tottunut myymään tuotteita kuin parittajat myyvät huoria.

Analogiassa on kuitenkin muutamia ongelmia, tai siis lähinnä analogian nostamissa mielleyhteyksissä. Parittamisessa on liiketoimintana muutamia pr-ongelmia. Parittamista on
ollut tapana paheksua feministisestä diskurssista käsin, naisen mysteerisimmän ruumiinosan alistaminen kaupalliselle vaihdolle on katsottu olevan naiselle alentavaa. Myös uskonnollollisten ilmiöiden ja seksin yhdistäminen yleensä on, varsinkin kristillisessä traditiossa koettu ongelmalliseksi ja välteltäväksi.

Mainostoimistossa taas tiedetään että tavaraa pitää myydä, mainostoimistolle ei sinänsä ole merkityksellistä onko kyseessä raamattu, konekivääri vai jokin poliittinen ajatussuuntaus.

Asioiden myymiseen on taas olemassa kolme asiaa: Seksi, väkivalta ja huumori. Tässä kampanjassa onkin sitten käytetty ensimmäistä ja viimeistä, jäljelle jää enää vain väkivalta, toisaalta historiallisesti katsoen raamatun markkinointiin on sitä käytetty siinämäärin runsaasti, ettei ehkä ole vielä sen aika.

Mitä seksiin tulee, niin sillä saralla on vielä runsaasti käyttämätöntä potentiaalia. Ehkä luterilainen seurakunta alkaa pikkuhiljaa tulla ulos kaapista, ja aktiivisemmin ottaa osaa hedonistiseen normaalidiskurssiin.

Perinteisestihän luterilaiset ovat suhtatuneet varsin kiusaantuneesti kaikkeen seksuaalisuuteen liittyvään, nyt muutoksen tuulet puhaltavat, ja Kotimaa konserni näyttää tietä.

Kun mallia on lähdetty ameriikasta etsimään, niin etsimättä tulee mieleen toinen amerikkalainen uskontoa ja parittamista yhdistellyt projetki, David Moseksen (ent. Berg) johtaman Jumalan lapset yhteisö, joka ilmeisesti toimii vielä tänäpäivänäkin nimellä Jumalan perhe.

Bergin projektina oli nimenomaan yhdistää kaksi intohimoaan uskonto ja seksi. Eräs näitä asioita yhdistävä projekti oli hänen varain, ja jäsen-hankinnassa käyttämänsä "Jeesuksen iloiset huorat", happy hookers for Jesus.

Jeesuksen iloiset huorat sitten kalastelivat uusia jäseniä, ja seksuaalisin keinoin suostuttelivat kuluttajia avaamaan sydämensä Jeesukselle, ja rahapussinsa kirkolle.

Tuo lienee seuraava askel, odotellessa voi käydä vaikka pimpmybible sivustolla tutustumassa Andy McCoyn parittamaan raamattuun, tai mainostoimiston sivulle jossa nimettömäksi jäävä henkilö poseeraa ilmeisesti kristillisen nuortenlehden kanssa tehden perinteistä pukinsarvitervehdystä, juuri sitä samaa josta satanistit ja keskustajohtajat ovat tunnettuja.

3 comments:

Anonymous said...

hyyvä Aihe!

Anonymous said...

Anttia:lla ei ilmeisestikään ole telkkaria tai sitten hän on onnistunut jotenkin ohittamaan lukuisat pimp my this and that ohjelmat, joihin pimp my bible mainoskampanjakin viittaa

antti said...

Anttialla ei ole televisiota, mutta se ei vielä tarkoita sitä etteikö tässä ymmärrettäisi mihin viitataan.

Parittaminenhan on parittamista, Tuo pimp sanan viljeleminen tässä yhteydessä juontaa juurensa MTV:n suosittuun Pimp my ride ohjelmaan.

Siinä tietystä parittamista ihannoivasta alakulttuurista MTV:n kautta valtavirtajulkisuuteen nousseet hahmot tuunaavat autoja, ja käyttävät termiä parittaminen, koska se heidän alakulttuurissaan nyt vaan on niin siisti juttu.

Me valkoisen keskiluokan edustajat sitten tietenkin teemme kaikkemme omaksuamme näiden alakulttuurien toimintamalleja, ovathan ne niin cooleja ja seksikkäitä.

Tässä omimisen vimmassamme sitten helposti unohdamme mitä olemme omimassa.

Parittaminen on parittamista, huoraaminen on huoraamista, eikä ne todellisuudessa ole yhtään niin siistejä juttuja kuin televisiossa.

Myöskään se, että jotain tehdään MTV:llä ei moraaliselta kannalta käyttökelpoinen argumentti, ainakaan minkään asian puolesta.