Monday, January 23, 2006

Bob Helsingin presidentti



Mikä yhdistää Hitlerin aivoja, paviaanijohtaja Repeä ja työväenluokan ideologiaa? Tietenkin Bob Helsinki.

Bob-Helsinki on mainostoimisto. Sen tehtävänä on tehdä tuotteista houkuttelevampia, Hitlerin aivoilla on tarkoitus myydä enemmän iltapäivälehtiä, Työväenideologialla on tarkoitus auttaa Sauli Niinistöä pärjäämään vaalikamppailussa, mutta ennen kaikkea noiden kaikkien tarkoitus on nostaa Bob Helsingin brändin tunnettavuutta.

Vaikka niinistön mahdollisuudet vaalivoittoon ovatkin varsin pienet, Bob Helsinki tulee olemaan vaalin selkein voittaja. Rohkea ja poleeminen kampanja on ärsyttänyt monia, mutta varmasiti jäänyt kaikkien mieleen. Jatkossa varmasti kaikki elähtäneet poliitikot, jotka haluavat uutta terää kampanjaansa keräytyvät jonoksi BOB Helsingin ovelle.

Kyseinen toimisto olisi sinänsä jo aiemmin ansainnut tulla esitellyksi pseudomorfoosiblogissa. Onhan se lanseerannut muunmuassa Saarioisten "Äitien tekemmä ruokaa" mainoksen, jossa onnistuneesti käännetään kotiruuan ja einesruuan brändeihin liittyneet arvotukset päälaelleen.

Mainostoimiston palaverissa oivaltavuutta arvostetaan. Jonkun äitejähän ne tehdastyöläiset on, ja hei Saulihan tekee työtä, miksi se ei olis niinku työväen presidentti? Jo aikaisemmin olen ounastellut mainostoimistoajattelun käyttökelpoisuutta poliittisessa markkinoinnissa. Mikko Metsämäki kommentoi asiaa Markkinointi & mainionta sivulla lokakuussa näin:

"Myös uskottavuudessa mainostoimistot voisivat ottaa oppia puolueilta. Maalaisliitto perustettiin sata vuotta sitten ajamaan suomalaisen maajussin asiaa, mitä sen seuraaja Suomen Keskusta edelleen linjakkaasti tavoittelee. Kuinka uskottava olisi puolue, joka nostaisi ensin valtavan metelin muutaman sukurutsaisen paviaanin kohtalosta ja kehottaisi seuraavaksi kaikkia ostamaan mahdollisimman paljon Saarioisten lihajalosteita? Tai puoluetta joka taistelisi toisella kädellä ankarasti tupakointia vastaan ja tekisi toisella kaikkensa oluen kulutuksen kasvattamiseksi?"

Ja päättää kirjoituksensa: "Ja mitä tulee Bob Helsinkiin ja työväenjohtaja Sauli Niinistön kampanjaan, olen aika varma, että henkselinpaukuttelustaan huolimatta Bob ei uskalla kierrättää Niinistölle Zoubida Bob Benkhellatin pari vuotta sitten M&M:ssä esittämää ideaa: "Jos olisin itse ehdokas, voisin laittaa vaalijulisteeseeni aina paljon ääniä saavan kirkkoveneen ja iskulauseen 'kerrankin sillä on oma numero'"."

http://www.marmai.fi/doc.te?f_id=798467

Ehkä tuo kirkkovene toimii kampanjan loppukirittäjä.

Vielä poiminta pohdiskelevan liftarin blogista työväen presidenttien historiasta:

"Mutta ketä muita oikeistolaisia “työväen presidenttejä” te muistatte Niinistön lisäksi? Minulle tulee mieleen lähinnä 1930-luvun Keski- ja Etelä-Eurooppa; Mussolini ja Hitlerhän julistautuivat työväen edunvalvojiksi poliittisen kentän oikeasta laidasta."

http://pohdiskeleva.liftari.org/2006/01/19/oikeistolaiset-tyovaen-presidentit/#comments

En tiedä ovatko Bob-helsingin pojat ajatelleet tuota puolta asiassa, mutta toimisto on aikaisemminkin Hitleriä kampanjoinnissaan käyttäneet,ja hyvin kuulemma myi iltalehtiä.

No comments: