Thursday, January 12, 2006

Makeishyllyn muodot ja sisällöt

Onko kukaan muu huomannut tälläistä arkista ilmiötä: Kauppojen makeishyllyt notkuvat nykyään tuotteita, joita myydään perinteisten suomalaisten tuotemerkkien nimellä, mutta aivan eri muodossa.

Esimerkiksi patukat ovatkin rakeita, keksejä tai vaikkapa kaakaojuomajauheita. Olen erilaisista syistä joutunut maistamaan useaa tälläistä tuotetta, ja aina on reaktioni on ollut sama: eihän tämä muistuta millään tavalla tuotemerkkiä jonka avulla se on myyty. Perinteiset suomalaset tuotemerkit ovat yleensä edustanmeet jonkinlaista laatua, ja huonomlaatuisempiinkin tuotteisiin olen tottunut, jolloin brändin lisäarvo perustuu puhtaasti tuotteen pysyvyyteen.

Tuotteiden markkinoinnissa saatetaan häpeilemättä käyttää esimerkiksi alkuperäinen termiä, kuten vaikkapa BIg Brother ohjelman piilomainonnassa käytetty Ex Fasupa, sittemmin Fanipala, kampanja ajan Big brother fanipala patukka, vai oliko se fanipatukka, no alkuperäinen kuitenkin.

Ymmärrän toki miksi näitä tuotteita tehdään: Perinteiset tuotteet ovat syntyneet aikanaan suomalaisen melko pienimuotoisen elintarviketeollisuuden käytettävissä olevien tekniikoiden ja materiaalejen sekä kansallisen tuotekehittelyn yhteisvaikutuksena. Nyt kun teollisuus on ulkomaisomistuksessa, kansainvälinen elintarviketeollisuus vaatii uusia kustannustehokkaampia menetelmiä ja materiaaleja.

Perinteiset kansalliset tuotteet ovat toisaalta rasite, hankalampien perinteisten valmistusmenelemiensä vuoksi, mutta toisaalta kilpailuetu koska kysyntä on korkeaa. Juuri tähän ongelmaan teollisuus on keksinyt nämä uustuotteet, ulosmittaamaan tuotteiden hyvää mainetta ja valmista kuluttajakuntaa.

No comments: