Puhuin muutama teksti takaperin metallimusiikin ja uskonnollisten muotojen suhteista. Uskonnollisten muotojen käyttö tuntuu olevan nousussa myös perinteisen populaarimusiikin puolella.
Madonna, joka jo taiteilijanimensä valinnastaan lähtien on ollut konfliktissa uskonnon kanssa, on päässyt taas otsikoihin aiheella. Tällä kertaa lavashowssaan Los Angelesissa hän antoi uutislehti 100:n mukaan "kuvainnollisesti naulita itsensä ristille."
Hyvin raamattunsa lukeneet saattavatkin muistaa, että Madonnaa, Jeesuksen äitiä, ei kirjassa naulattu ristiin, vaan Jeesus itse kahden ryövärin kera. Ilmeisesti tämä asiavirhe ei kuitenkaan ole se varsinaisesti se skandalöösi seikka, vaan popmusiikin ja uskonnollisen kuvaston yhdisteleminen yleensä on Yhdysvalloissa hyvin herkkä aihe.
CNN kuvailee uutisessaan aiheesta shown sisältäneen uskonnollisen symboliikan lisäksi myös sadomasokististä kuvastoa.
Itse pidin tätä sinänsä triviaalia seikkaa varsin kiinnostavana, sillä olen iltapuhteinani pohdiskellut näitä moderninjälkeisen uskonnollisuuden ilmaisumuotoja enemmänkin.
Mielestäni on varsin kiehtovaa pohtia minkälaisia muotoja uskonnonharjoittaminen ottaa länsimaisen kulttuurin pikkuhiljaa saavuttaessa fellahistisen tilan.
Palvotaanko esimerkiksi Elviksen, tai Che Quevaran kuvaa rock-konserttimaisin menoin kristillisen messun sadomasokistisellä versiolla? Tehdäänkö se hirviönaamari naamalla, vai esimerkiksi norjalaishenkisessä pingviinimaskissa?
Entä löytääkö performanssitaiteen, uuden sirkuksen tai muiden esittävän taiteen marginaali-ilmiöiden uusritualistisuus tiensä taiteen marginaalista uudenlaisen uskonnonharjoittamisen keskiöön?
Vai palataanko sittenkin perusasioihin, voisiko Roomalaiskatolinen kirkko lunastaa paikkansa universaalina kirkkona, vai mennäänkö vielä pidemmälle yksinkertaiseen vuodenaikojen vaihtumiseen perustuvaan arkaaiseen taikauskoon?
Tulevaisuudestahan emme voi varsinaisesti tietää mitään, mutta on ihan hedelmällistä seurailla erilaisia kehityskulkuja ja pohtia minkälaisiin suuntiin asiat saattavat olla menossa.
No comments:
Post a Comment