Helsingin sanomat uutisoi kulttuurisivuilla 24.5.05 otsikolla "Taiteesta tulikin mainosteline" kuvanveistäjä Antero Toikan Oulunsalon kauppakeskukseen suunnitteleman teoksen pikaista käyttöönottoa mainostelineeksi.
Toikka oli suunnitellut ostoskeskusta varten korkean pylväänmuotoisen "pylonin" johon välittömästi teoksen pystytyksen jälkeen paikalliset yrittäjät ripustivat omat mainoksensa, ilmeisesti yllätyksenä taiteilijalle.
Toikka pääsi myös hieman selittämään intentioitaan:"Muinaisessa Egyptissä pylonit reunustivat temppelin sisääntulokäytävää. Pyloni sopii hyvin Kapteenin edustalle, sillä kauppakeskukset ovat nykyajan temppeleitä"
En tiedä minkälaisia pyloneita egyptissä oli tapana rakentaa, mutta Toikan teos kyllä muistuttaa muodoltaan ja sijainniltaan huomattavasti yleisesti käytössä olivia ostarimainostelineitä. Ainakin artikkelin kuvasta päätellen.
Pseudomorfoosiblogi kiittää Antero Toikkaa, Oulunsalon kauppakeskuksen kauppiaita, Helsingin Sanomia ja Egyptiläistä sivilisaatiota tämän kauniin uutishetken tarjoamisesta.
No comments:
Post a Comment