Thursday, October 13, 2005

Suomalaisia makuja suomalaislle


"Kaneliomena, karpalo, mansikka; suomalaisia makuja suomalaisille. Niitä tarjoaa tänä syksynä Suomen Nestlé, kun se tuo markkinoille uudet kauniit herkuttelukotipakkaukset. AINO jäätelö on tarkoitettu tarjoiltavaksi suoraan omasta rasiastaan, joka sopii kattaukseen kuin kattaukseen."

Kuten jo aiemmin valion baaria käsitelleessä jutussa mainitsin, suomen Nestle on valinnut pseudomorfoosin tien taistelussaan suomalaisten kuluttajien mielistä ja sydämistä. Ilmeisen hyvällä menestyksellä. Nestle yritti turhaan vuosikausia työntyä suomena markkinoille kansainvälisillä brändeillään. Suomessa ostetaan Valion ja Ingmanin jäätelöä, muille jää vain marginaalit.

Nyt kun Valiojäätelö on Nestlen brändi, tuotteet ovat korostetun suomalaisia. Nimet ovat suoraan kalevalasta ja mainosgrafiikat kansallisromanttisesta taiteesta. Mausta ei ole kokemusta, mutta yhtiön kuvaus "suomalaisia makuja suomalaisille" kuulostaisi suomalaisen yhtiön suusta jo kansankiihotukselta.

"- Uusi herkuttelujäätelöperheemme on suomalainen jo kalevalasta tuttua nimeään myöten. AINO jäätelöt on tehty suomalainen makumaailma mielessä pitäen. Siksi mauiksi on valittu muun muassa mansikkaa, kaneliomenaa ja raikkaankirpeää karpaloa, kertoo jäätelöryhmän markkinointijohtaja Liisa Pietarinen."

Taitaa nestlen suomettamisyksikkö nyt kärsiä ylikunnosta. Jos jäätelöhylly pysyisi staattisessa tilassa, suomen kansa hyvin nopeasti unohtaisi kuka minkäkin merkin omistaa. Tämäntyypppinen kikkailu väistämättä alleviivaa tuotemerkin ulkomaisuutta.

No comments: